Akupunktio

Fysioterapeuttien Lääketieteellinen akupunktuuri koulutus on Valviran hyväksymä ja valvoma

Akupunktiolla tarkoitetaan neulan pistämistä kehon tarkoin määritettyihin pisteisiin. Sillä hoidetaan sairautta tai vaivaa, ehkäistään vaivaa tai edistetään terveyttä. Akupunktiolla hoidetaan mm. tuki- ja liikuntaelinvaivoja, päänsärkyä, niska- ja selkävaivoja sekä erilaisia nivel-, lihas- ja hermokipuja. Akupunktiosta on saatu erityisen hyviä hoitotuloksia mm. nivelrikon hoidossa, päänsäryssä ja migreenissä. Akupunktio on erityisen tehokas ja turvallinen hoitomuoto, joka sopii hyvin myös raskaana oleville. Reagoiminen hoitoon on yksilöllistä​, mutta yleensä jo ensimmäisen kerran jälkeen asiakas saa hoidosta vasteen. Viidellä kerralla varmuus hoidon tehokkuudesta tulee viimeistään esille.​

Akupunktio poistaa kipua sekä paikallisesti että yleisesti, nostaa kipukynnystä ja rentouttaa. Hoidon vaikutus perustuu siihen, että akupunktiopisteitä ärsytetään neulalla, mikä käynnistää keskushermoston kautta endorfiineihin perustuvan kehon oman kivunlievitys mekanismin. Neulottamisessa käytetään myös ns. triggeripisteitä eli kipualueella sijaitsevia kipupisteitä. Neuloina käytetään steriilejä kertakäyttöneuloja.

Akupunktio on ollut merkittävä osa kiinalaista lääketiedettä jo vuosituhansia, mutta länsimaisessa lääketieteessä se on vakiinnuttanut asemansa lähinnä kivun hoidoissa vasta lähivuosina. Suomen Lääkintöhallitus määritti akupunktuurin 1.10.1975 fysikaalisen hoidon piiriin kuuluvaksi lääketieteelliseksi hoitomuodoksi. Sen on tutkimuksissa todettu vaikuttavan mm. neurohormonien ja elimistön omien reflektoristen mekanismien kautta.

Akupunktiota voidaan antaa itsenäisenä hoitomuotona tai osana fysioterapiaa. Akupunktioon ei tarvita lääkärin lähetettä. Hoitoaika 30-45 min.

Tyypilliset hoitokohteet fysioterapiassa

• Niska- ja hartialihasten jännityskivut
  • Migreeni ja jännityspäänsärky
  • Olkapäävaivat ja jäätynyt olkapää
  • Iskiaskipu
  • Tenniskyynärpää
  • Akilesjännevaivat
  • Nivelrikosta johtuvat kivut

Akupunktion hyötyjä

• kipujen lievittyminen pitkäksi aikaa, kuukaudesta jopa vuosiin
  • hyvän olon tunne
  • aktivoituminen, voiman tunne
  • rentoutuminen
  • hyvät yöunet
  • joillekin apua myös allergian, astman tai toiminnallisten vatsavaivojen hoidossa

Varaa aika akupunktioon

Voit varata hoitoajan puhelimitse tai sähköisen ajanvarauspalvelumme kautta 24 tuntia vuorokaudessa.